søndag den 23. april 2017

Urbex fotografering


Ud over at være medlem af Fredericia Fotoklub, er jeg også med i et privat fotofælleskab med studie. En af mine studiefæller, Dann Munk er en passioneret urbex fotograf. Urbex står for urban explorer.
Dann kører land og rige rundt for at finde forladte huse, slotte, kroer, svømmehaller, industrielle bygninger mm. De tvinger sig ikke adgang, men finder åbninger at komme ind af. De hverken fjerner eller flytter rundt på noget. Det tager billeder og forlader lige så stille stedet igen.  For nylig holdt Dann, sammen men sin kompagnon, et foredrag i fotoklubben. De havde 100 billeder med, som de gav et ord med på vejen. En Urbexer fortæller aldrig hvor billedet er taget. De fortalte at det handler om at komme på det rigtige tidspunkt idet ikke alle urbexer eller mennesker generelt har den samme tilgang og respekt for stederne. Ofte går der ikke lang tid inden bygninger og rum er overmalet og ting er fjernet/stjålet.

Nogen gange bliver de nysgerrige på de historie, der ligger bag stedet, men ofte er det selve det visuelle billede, der fanger og fascinerer dem.

De viste rigtig mange billeder, der gav stof til eftertanke og selv kunne jeg ikke lade være med at forestille mig hvilken historie og skæbne, der lå bag billedet. Hvilken familie havde mon boet der og hvorfor havde de forladt det. På et billede hang der sokker til tørre i stuen og på et andet hang julekuglerne stadig til pynt i loftet. Dann har lavet en lille video med nogle af sine billeder. Jeg har delt videoen på min fb side som du finder her. Bare scroll lidt ned, så kommer den.
Danns egen side hedder " Skønhed i forfald" Den finder I her.





Danns billeder kan købes. Man kan skrive til ham via hans facebookside.  Selv har jeg et, som han gavmildt forærede mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar