tirsdag den 24. maj 2016

Lærredsprint i enkel træramme.



Rundt omkring har jeg stødt på fine print, monteret med enkle trælister. Jeg fik lyst til at lave min egen udgave med nogle billeder, som jeg længe har tænkt, jeg gerne ville bruge til noget.

Jeg har printet billedet ud på et ark lærredsprint, i a4 format. Dem kan man fx købe i Bilka til 35 kroner for 10 stk. Se her. Jeg købte en fyrretræliste, 10x10 mm i Jem og Fix til 8 kroner pr meter. Til et a4 print skal du bruge 84 cm, i højformatet og 120 cm hvis du printer billedet liggende og hvis listen skal have samme mål som printet. Vil du gerne have listen til at gå lidt ud over kanten, lægges ca 4 cm til.
Du skal gøre sådan her:
 Mål dit print præcist og sav fire stykker træ. Det er en fordel at bruge en skærekasse, for så er det nemmere at save lige. Slib enderne let med fint sandpapir
Smør trælim på den ene liste, læg billedet på så kanterne flugter, smør lim på den anden liste og tryk de to lister sammen med billedet imellem. Gentag i den anden ende.  Tyngden af den nederse træliste får billedet til at hænge pænt. Når limen er tør, bankes stiftsøm bag på. Jeg slog to i foroven og en forneden. Der er størst pres på billede og list foroven, derfor to små søm der. Tjek at dit søm ikke er for langt og gør dig umage med at slå sømmet lige i, så det ikke stikker ud. Skru to små kroge i til ophæng, bind en snor i og billedet er færdigt.
Et billede koster således 8 kr for træliste og 3,50 for et print. Dertil kommer  farve i printeren, søm, lim, krog og snor til ophæng, men alt i alt et billigt alternativt til de købte rammeprint. Plus at man selv bestemmer motivet.




Jeg printede to forskellige billeder. Et med en stærk grøn farve og et med douche blå farver. Det sidste kan jeg selv ret godt lide. De krydsede rå søm som møder de douche farver, synes jeg, fungerer godt.

Hvis nogen har lyst til at få tilsendt en fil med billedet af sømmene, kan I skrive til mig, så sender jeg det til Jer.

6 kommentarer:

  1. Hvor smart at lave dem selv - de er rigtig fine, også billederne-:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Susanne. Hver gang jeg ser noget nyt og spændende, går jeg igang med at tænke om det er noget, jeg selv kan lave, evt. med hjælp fra min mand. Jeg er gået i tænkeboks for at finde ud af hvordan jeg kan selv kan lave de der svævende glasrammer uden bagbeklædning. Her skal jeg nok have hjælp af min bedre halvdel.

      Slet
  2. Hvor er det fint! Og god DIY-vejledning :-)
    På det allerøverste billede kunne jeg slet ikke se at det var søm, det var faktisk først da du nævnte det, at jeg forstod, hvad jeg så -- pudsigt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Bella. Sømmene ser også så bløde og kærlige ud, så man ikke lige tænker noget hårdt og råt. Det er netop derfor jeg synes, fotoprintet er blevet så fint.

      Slet
    2. Hej Karin. Lad mig lige tilføje til dit svar til Susanne angående de svævende rammer, så har jeg set en løsning, hvor de var samlet med kraftige magneter -- måske det er en ide du kan bruge? Kh. Bella

      Slet
    3. Tak for dit input, Bella. Magneter er bestemt en mulighed. Jeg må se om jeg kan lokke manden til at skære noget glas.

      Slet