lørdag den 21. maj 2016

Jordbærkage med mandelbund.


Da jeg handlede ind i Lidl her i eftermiddag, havde de lige en bakke jordbær tilbage og den kom med hjem. Jeg havde egentlig tiltænkt den som bær til min youghurt, men fik lyst til at lave en jordbærkage og da der så også lige var lidt creme i køleskabet, så var der ikke langt fra tanke til handling.


Bunde:
1 stort æg.
75 g rørsukker
 Saft af en lime, til lige at give lidt syrlighed.
75 gram mandelmel. Enten færdigmalet mandelmel eller mandler, der male meget fint med en stavblender. Mandlerne behøves ikke at være smuttede, inden du maler dem til mel.

Æg og sukker piskes hvidt og luftigt. Limesaften tilsættes.
Mandelmelet røres i.
Dejen hældes i smurte forme. Dejen er nok til to tærter på ca. 10 cm i diameter. Jeg brugte to minispringforme, men små tærteforme kan selvfølgelig også bruges. Du kan også vælge at bage en større kage og dermed evt fordoble portionen.

Kagen bages i ca 15 min på 180 grader til den er pænt lysebrun. Bager du en større kage skal den have omkring en halv time. Hold øje med din kage.


Når kagerne er kølet lidt af, pensles med enten hvid eller mørk chokolade. De sættes i køleskab, så chokoladen lige kan sætte sig.
Smør cremen på kagerne. Cremen kan være en godt pisket flødeskum, almindelig vaniliecreme eller som her en hvid chokoladecreme/mousse, der er farvet lyserød. Hvid chokoladecreme/mousse finder du lige her.  Vælger du denne creme, skal du begynde med den, da den skal køle af inden den kan piskes. Pynt med et godt lag skivede jordbær, skåret enten på langs eller tværs. Det ene giver cirkler, det andet trekanter.


Resten af jordbærrene blendede jeg med en smule sukker til såkaldt coulis. Jeg anrettede kagerne på min organisk formede tallerkner og stillede et glas med jordbærcoulisen ved siden af, så man selv kan hælde den over sin kage.
Havde jeg haft lidt frisk mynte til at pynte med, havde det lige været prikken over i´et. Det må I tænke Jer til.
Velbekomme.

1 kommentar:

  1. Altså, jeg må konstatere, at bage smukke, flotte kager ala vupti, fordi du lige kom i tanke om, også er et af dine talenter :-) ... For ikke at glemme, at tage smukke billeder (inden selvsamme kager er spist) :-) Hvor ser de lækre ud!

    SvarSlet