søndag den 20. december 2015

20. december. Blomsterlagkage, christmas style



Måske husker I mine blomsterlagkager fra i sommer. Nu har jeg kreeret en variant i christmas style med røde roser, skimmabær, gran, røde kornelgrene og kristtjørnblade.




Jeg var heldig at være i Føtex i mandags, hvor de solgte ud af weekendens roser, så jeg fik de flotteste langstilkede roser til 10 kr for et bundt med 20 i hver. Ligeledes skimmabærene.  De har stået koldt, dels udenfor dels i min udestue, så de var stadig rigtig flotte her 5 dage efter. Da jeg tog dem ind, var de blevet dekoreret af regndråbejuveler og var ekstra smukke.


Du skal bruge en brik oasis, 20 roser, kristtjørnblade, nogle bærgrene, granspidser og rød kornelgrene. Kan du ikke skaffe disse ting, kan du fx bruge vedbendblade, andre grene med bær, fx snebær eller mariebær. I stedet for blade rundt i kanten, kan du også bruge et bredt silkebånd.
Den vandtrukne oasis skæres over på tværs, lægges sammen og en cirkelform skæres ud. De to halvdele sættes sammen med to træpinde. Kristtjørnbladene sættes på langs hele kanten med ståltrådskramper. Forsøg at få dem lidt ind under oasisen. Et bånd bindes rundt om for at holde dem inde.  Dernæst dekoreres lagkagen. Alle blomster klippes ret kort af, ca 7-8 cm, men prøv dig frem Jeg satte de kortklippede roser i grupper af tre, fyldte ud med skimma imens grannet mest blev sat i kanten. Et par huller fik et par ekstra roser. Et par stilke med kristtjørnblade og rød kornel stikkes i.



Det ser julet og dejligt ud, synes jeg. Jeg havde egentlig tænkt at der skulle have været tre lys i, men glemte det i forbifarten.
På julebordet kunne en variant i et aflangt fad, være rigtig flot. Her vil det passe rigtig fint med lys i.

2 kommentarer:

  1. Wauw, hvor smukt! En juleblomsterlagkage, nu har jeg da aldrig... :-) Det her er ikke noget jeg mestrer, men derfor kan jeg da godt nyde et flot og kreativt bud på juleoppyntning. Wauw!
    Ps. Sommerblomstlagkagerne er da heller ikke ringe -- så har jeg ikke overdrevet -- de er også vidunderlige :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor er du sød, Bella. Tak for de pæne ord. Jeg er sikker på, du sagtens kan lave sådan en blomsterlagkage. :-)

      Slet