søndag den 9. august 2015

Stol på Ærø.


Da vi var på Ærø spottede vi om søndagen et udstillingsvindue, som kaldte smilet frem. Det var vinduet hos Galleri Olsen, eller rettere Stol på Ærøs lille galleri.  Om søndagen var der desværre lukket, men dagen efter var vi tilbage i Ærøskøbing og var forbi galleriet. Stol på Ærø er to kreative kunstneriske kvinder, Pylle Küssner og Bente Johansen og i butikken sælger de deres kreationer. Overskuddet giver de videre til Læger uden Grænser. Sidste år blev det til 45000 kroner. Det er da ret godt. De blev kendt på deres stoleværker og de forærede blandt andet Dronning Margrethe en stol, da hun havde jubilæum tilbage i 2012.
Der er masser af humor i deres værker, men alvoren ligger lige bagved. Værkerne er sammensat af alle mulige og umulige ting og sager. Her er nogle eksempler.










Vi mødte Pylle i butikken. Hun fortalte, de udfører malerier og stolene i fællesskab og så hver især kreerer de andre værker.
Vi faldt for dette værk, En skytsengel.



Værket er sat sammen af en gammel kreatursaks, et porcelænshoved fra en nu nedlagt dukkefabrik i Dresden og en garntrisse. Jeg synes, det så tilpas skævt og morsomt men samtidig stringent, at jeg havde lyst til at give 500 kr for værker. At jeg så ved at overskuddet går til Læger uden grænser gjorde ikke min lyst mindre.
Nu hænger det som en del af min gallerivæg.
Butikken lægger på torvet i Ærøskøbing.
Du kan se flere af de to kunstners stole lige her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar