onsdag den 3. juni 2015

Havefestival med åbne haver.

I weekenden var jeg på besøg i et par åbne have. Gennem foreningen Haveselskabet havde to haveejere her i Fredericia valgt at åbne deres haver og jeg fik lokket manden med på en lille rundtur. I begge haver fik jeg lov til at tage billeder og det udnyttede jeg til også at tage lidt close up billeder af de skønne blomster.


Den første have var indrettet med flisegange, så det var nemt at komme rundt i haven, selv for gangbesværede. Haven var ligeledes niveauopdelt og udnyttede dermed den let skrånende grund. Farverne var holdt i blå, pink, rose og lilla toner, akkompagneret af løv og blade i mange former, strukturer og farver. Specielt løvet i røde toner spillede godt op til plantevalget. Af blomster kan nævnes en lille stjerneskærm, som jeg ikke har set før.







Haven ligger ikke så langt fra en af mine yndlingsstrande og haveejeren har formået at trække stranden ind i haven i form af et rigtig fint drivtømmerhegn. Se bare her.


Jeg er vild med detaljen med de runde sten som stolpetop.


Denne kombination af bregner, kærmindesøster, akelejer og hosta er bare skøn.


Vi fik kaffe og en havesnak med ejeren på terrassen under blåregnen, Et skønt havebesøg.

Den næste have, vi besøgte, var en rækkehushave, der ligger i et område med stiv lerjord, hvilket medfører en meget våd jord, der er længe om at "tørre ud" efter vinteren. Ejeren fortalte at helt indtil marts/april står der vand i haven og de kan kun færdes på stierne. Hun havde anlagt en dam, der faktisk ikke havde nogen bund, men kun eksisterede i kraft at det højtliggende vandspejl. I forsøget på at dræne haven ned i den ene ende, hvor birketræerne kan opsuge vandet, havde hun gravet en rende, hvori vandet kunne løbe. Derudover var bedene hævet, også i forsøget på at skabe dræn. Farverne i haven var i rosa, lilla og pink toner med en masse skønne akelejer, tulipaner og primula.







Det var to skønne og inspirerende havebesøg. Æstetisk smukke, velholdte haver, med mange fine ideer. Jeg er ikke medlem af Haveselskabet, men tror da, jeg vil melde mig ind, for det er da skønt at dele sin haveinteresse med andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar