søndag den 3. maj 2015

Planteophæng.

Bededagsferien har været så skøn med en god blanding af havearbejde, kreative aktiviteter og gå og løbeture i det skønne vejr. Det er ikke meget, jeg har siddet i den nye sofa, men det har været dejligt ikke at have nogle aftaler andet end dem jeg har lyst til.
Jeg har blandt andet lavet nogle planteophæng. Sidste år var jeg med i en pakkepostkæde via Instagram. I en af gaverne fik jeg et hjemmelavet planteophæng med snore. Den har jeg taget udgangspunkt i og lavet dette ophæng.




Jeg har brugt kraftig nylonsnor, men har også forsøgt mig med en tyndere variant og det fungerer fint til lettere potter.
Af et langt stykke snor laver du otte lige lange snore, ca. 1.5 m lange. Enden  med de lukkede løkker vender opad. Hæng snorene op i en krog. Så er det nemmere at styre arbejdet. Så langt nede som du vil have dine første knuder, her ca. 45 cm, binder du snorene sammen to og to, så knuderne er lige ud for hinanden. Det gøres med alle otte snore.  Ca. 10 længere nede tager du den ene snor fra en knude og binder sammen med en snor fra knuden ved siden af. Se på billederne for at danne dig et indtryk af hvordan. Det gøres igen med alle snorene, så du har fire nye knuder. Nu kan du så vælge at binde alle snorene sammen i en knude, så der dannes bund, eller du kan gentage kunststykket endnu en gang, som jeg har gjort her. Dvs, igen tage den ene snor fra en knude og binde sammen med snoren fra knuden ved siden af og så fremdeles hele vejen rundt. Dernæst bindes alle snore sammen til en stor knude som danner bund. Planteophænget kan varieres ved at sætte perler øverst på snorene. Så skal du huske at beregne lidt ekstra snor til at binde knuder før og efter perlen. Du kan også sætte en stor perle på i bunden, hvis du bruger en tynd nylonsnor.
Jeg synes planteophænget blev ganske fint. Jeg tror, det skal hænge udenfor med sommerblomster i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar