fredag den 17. april 2015

Ramsløgpesto.


Den anden dag, jeg var med fotoklubben i Trelde plukkede jeg nogle ramsløgblade. Ramsløg vokser vildt i mange skove. Husk at tjekke om det er okay at plukke i den skov, du kommer i.
Jeg ville gerne prøve at lave ramsløgpesto. Efter lidt søgning på nettet, fandt jeg ud af at der findes flere kombinationer.
Den sydlandske udgave med olivenolie og pinjekerner og den nordiske udgave med hasselnødder og rapsolie og sågar iblandet persille.
Jeg endte med en kombination og brugte følgende.
30 g vaskede ramsløgblade
1 dl hasselnødder
5o g pinjekerner
1 dl rapsolie
lidt salt
et strint honning.


Det hele blendes og får dermed en konsistens som blødt smør/meget tyk olie. Man kan tilføje mere eller mindre olie alt efter hvor " tør" man ønsker pestoen.
Der kan også tilsættes lidt daggammelt brød, hvis pestoen er blevet for våd.
Jeg kom efterfølgende lidt mere olie i. Smagen er okay, men en anden gang, vil jeg gerne have flere blade i og måske helt undlade honning. Jeg fik et enkelt glas ud af min mængde. Jeg har skoldet glasset. Så kan pestoen holde sig i køleskabet en til to uger.

Ramløgpesto smager godt til kartofler og som dip til grønsager.



Efterfølgende har flere spurgt om jeg havde set Go´morgen Danmark på tv2. Det havde jeg ikke, men der havde de tilsyneladende også haft ramsløgpesto på programmet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar