lørdag den 7. februar 2015

Påskeliljetræ.




Jeg købte årets første påskeliljer i går. 16 kr for to bundter. Påskeliljer, synes jeg, er smukkest når de bliver bundet som et træ. 
Man binder dem i spiralform, hvor hovederne lægges tæt sammen. Herefter binder man med en snor ret stramt under hovederne. 
Med en skarp kniv skæres stilkene fuldstændig lige over. Det er til sammen med spiralformen, det der gør, at påskeliljetræet kan stå. 
Lidt vand hældes i en fladbundet skål og træet sættes i. Spred stilkene så påskeliljetræet står stabilt. Man kan lade det stå nøgen i skålen eller som jeg har gjort lægge lidt mos om. Bark stykker eller de populære vandperler kan også bruges.  Vandperler er jeg dog ikke så vild med.
Voila, et påskeliljetræ. 

1 kommentar:

  1. Ahaaaa!!! Et påskeliljetræ bundet som en meget stram fast spiralbuket af påskeliljer -- du har ret, det er meget smukt. Med billeder og forklaring giver det mening :-) Nu er jeg med, sådan næsten, for hvordan man binder i spiralform, er udover mit niveau. Jeg holder mig til altovasen :-) Og nyder dit buketdesign.
    ps. Jeg Googlede lige "vandperler" for det vidste jeg heller ikke hvad var, og derfor ikke et ord om at dit indlæg er 2 år gammelt. Blomsterbindingskunsten er helt tydeligt ikke min gebet :-) Men jeg er glad for at du mestrer den :-)

    SvarSlet