søndag den 15. februar 2015

Hjemmelavede flødeboller og en nem isdessert.

I går var det som bekendt Valentins dag. Jeg kan bedre lide svenskernes navn "Alle Hjärtens dag". Det er lidt tilfældigt om vi fejrer denne dag. I år faldt den tilfældigvis sammen med en frilørdag, så vi blev enige om at god mad måtte være måden at fejre den dag på.
Manden kom nem om ved hovedretten. Den bestilte han ude i byen.
Jeg skulle finde på en dessert og da jeg længe har villet prøve at lave mine egne flødeboller, blev desserten en isanretning med flødebolle.

Jeg brugte Summerbirds opskrift. Der er bunden af marcipan, så det skal man selvfølgelig lige have hjemme. Derudover skal bruges glukosesirup, som kan købes i Føtex. Resten er æggehvider, sukker og chokolade i rå mængder. Jeg valgte også at tilsætte lidt lakridssirup til nogen af mine boller. Enkelte fik også lidt hakket pebermyntestænger.
Summerbirds opskrift finder du lige her. Vær opmærksom på det er en pæn stor portion.  En af mine venner på facebook gav mig det råd efter at have lavet første portion, at man kan bage bund og skum en lille smule. Så holder de faconen og er nemmere at overtrække med chokolade.




De chokoladeovertrukne og afkølede flødeboller blev anrettet sammen med et kugler af en god flødeis. Nogle af dem havde jeg rullet i hakkede nødder, chokolade og lidt knuste makroner. Man kan også skære is i stænger, som rulles i smulderet og servere dem sammen med en karamelflødeskum. Her nøjedes jeg med den ren flødeskum, som blev arrangeret i et lille bæger, drysset med lidt af smulderet fra isen og pyntet med en chokoladestjerne. Til sidst tegnede jeg to hjerter med flydende chokolade, som jeg havde hældt i et cornet. Et cornet er et lille kræmmerhus, foldet af madpakke/bagepapir.




Det største arbejde lå i at lave flødebollerne, men man kan jo vælge at købe nogle
 "delikatesseflødeboller". Alt det andet er hurtig arrangeret og ser flot ud, anrettet på en fin tallerken. Her er det en Villeroy & Boch New Wave tallerken. Jeg har kun to, men kunne godt tænke mig nogle flere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar