søndag den 22. februar 2015

Forårsfornemmelser ude og inde.

I skrivende stund lover de nærmest snestorm  i morgen her i trekantsområdet, men jeg er en ukuelig forårsoptimist, så dagen i dag er blevet tilbragt udenfor med forårssysler. Der trængte til at blive ryddet op efter vinteren. Jeg fik fejet og ordnet og vinterkransen på døren blev fortrængt af en forårskrans.


En halmkrans er blevet bundet med mos så hele kransen er dækket. Jeg har gravet en lille klump erantis op, rystet en smule af jorden af og bundet dem på kransen med lidt ekstra mos. En lille fugl på toppen passer på kransen.

Her ude på landet vokser der masser af vintergækker i grøften. Efter endt havearbejde var jeg ude at plukke en buket og grave lidt op med løg. Jeg lavede en lille buket, som blev bundet tæt under hovederne. Da vintergækker nikker med hovederne, fandt jeg på at vende buketten om, så jeg rigtig kan nyde synes af blomsterne. Buketten fik bundet lidt gennemvædet mos rundt om stilkene og hængt op på skabet med hovederne nedad. De fine hvide nikkende hoveder ses nu tydeligt og buketten spreder så fint sin duft. En gang imellem skal den ned og mosset skal have lidt vand. Den holder ikke så længe, men nydes så meget mere.




Vintergækkerne med løg blev også vendt på hovedet og bundet i spiralform. På den måde kan den stå selv, når man vender den om. Forinden havde jeg skyllet jorden af og børstet løgene fine og rene. 
Buketten blev sat i en lille skål på fod, hvor der lige er plads til vand til rødderne. Denne buket holder helt til vintergækkerne er fuldt udsprungne. 




Jeg eksperimenterer også lidt med reder af alternativt materiale. Her er det en bogside, der er klippet i strimler og formet som en rede. Den idé skal lige afprøves lidt mere men indtil da ligger fuglen jo godt. 


Jeg ønsker Jer en dejlig uge, med eller uden sne. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar