søndag den 18. januar 2015

Ovnbagte pærer med nødder.

Som afslutning på en dejlig weekend fik jeg lyst til at lave ovnbagte pærer med nødder. Jeg har tidligere lavet ovnbagte blommer, men inspireret af et billede på Pinterest fik jeg lyst til at prøve med pærer.


Jeg skar tre pærer midt over og fjernede kernehuset med en melonkugleske. Jeg fjernede også den streng, der ligesom fører op til stilken, men lod stilken være på, da den er dekorativ.
Pærerne blev lagt i et ildfast fad, støttet af sølvpapir, så de stod lige. Hullerne blev fyldt op med forskellige slags nødder og honning eller sirup hældes over hele den halve pære,  mest i hullet. Jeg lod mine nødder være hele, men man kan hakke dem, hvis man synes. Pærerne blev krydret med henholdsvis kanel, lakridspulver og vanilie, da det er de tre smage, vi hver især i familien kan lide.


Herefter blev de bagt i ovnen i en halv time, ved 180 grader.

De afkøles lidt og arrangeres pænt to og to på en tallerken. Jeg rørte en creme af creme fraiche, sødet med stevia og tilsat vanilie. Jeg valgte stevia, da vi prøver at indskrænke sukkerindtaget lidt. Cremen blev serveret i en lille skål ved siden af. En god vanilieis eller flødeskum ville også smage dejligt.  Alt i alt en enkel smagfuld dessert/ kage til kaffen ting, der er en smule fedt og sukkerfattig.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar