søndag den 11. januar 2015

Egon og lidt om biblioteker.



Nu ser det endelig ud til at Egon har forladt os. Ikke fordi han var særlig slem lige her, men manden har haft den kommunale vagt, så han har fløjet ud og hjem for at samle vildfarne hegn og grene op i kommunen. Dertil kommer at vejene ligger lige på grænsen til at være glat med det slud, hagl, sol og blæst som det danske vintervejr byder os for tiden. Så manden er træt og er gået til køjs for længe siden.
Pga Egon blev julefrokosten lørdag med mine gamle folkeskolekammerater aflyst, så jeg havde pludselig en hel dag at gøre godt med. Den blev bla. brugt ved symaskinen. Jeg var dog lige nede ved vigen med kameraet for at tæmme det oprørte hav, men fik ikke så meget brugbart med hjem Der var så blødt, vådt og blæsende, og jeg blev møgbeskidt, så det blev kun til ovenstående billeder, hvoraf det sidste er et mobilskud.
Idag var jeg på biblioteket og fik den litterære og kreative sult stillet for en stund.  Jeg elsker at gå rundt blandt bibliotekets mange hylder og finde guld. I min barndom var biblioteket nærmest min fritidsordning og jeg har ikke tal på hvor mange bøger, jeg slæbte hjem. Jeg var i praktik på biblioteket og havde en overgang en forestilling om at jeg skulle være bibliotekar og/eller boganmelder. Ak ja, drømme koster ingenting og det gør det heller ikke at låne bøger på biblioteket. Jeg sidder ( endda som formand) i Fredericia Biblioteks Brugerråd og arbejder for at biblioteket fortsætter med at være et kulturelt fyrtårn i kommunen, med stor fokus på den almene læring og kulturdannelse. Borgerne i kommunen kender ofte kun en flig af det store arbejde, som biblioteket udfører. Et bibliotek er ikke kun udlån af bøger. Det er oplysning, læring, udviklingsprojekter med børnehaver, skoler og udsatte grupper, foredrag og andre kulturelle arrangementer. Den digitale udvikling er de også en stor del af og udbyder blandt kurser i brug af nem idé og Borger.dk. Her i foråret skal biblioteket i min kommune i gang med en strategiplanlægning og er ved at samle nogle fokuspersoner, der skal bidrage med tanker om fremtidens bibliotek. Et yderst vigtigt arbejde.

Jeg var omkring ekspresshylden og fandt bla. " Derfor hopper jeg", en bog skrevet af en 13 årige japansk dreng med en autismediagnose. Den er jeg begyndt på og den ser ud til at være et interessant indblik i en person med autisme´s hjerne. Jeg vil skrive lidt mere om den en anden gang. René Toft Simonsens  bog " At finde hjem" var også på hylden. Den glæder jeg mig til at læse. Af kreative bøger ser Knits to give og Sy med filt spændende ud. Det er fantastisk, at vi som borgere i Danmark blot kan gå ind, vælge på hylderne og tage bøgerne med hjem. Det skal vi huske at skønne på.


(Nåh ja, så var jeg også lige ud at løbe 4,3 km i slud, hagl, regn, sol og blæst)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar