lørdag den 24. januar 2015

"A cake in a jar"....

Eller en kage i et glas.

En af mine kolleger har nogle amerikanske venner, som på facebook havde postet "A cake in a jar". Det er vist meget trendy over there med alt "in a jar" Han viste mig videoen med opskriften, så her i dag har jeg så prøvet at bage min variant.


Du skal bruge
To glas, der kan tåle varme, her henkogningsglas på 2 dl. Glasset fyldes med årstidens frugt eller hvad du nu kan lide. Jeg brugte en banan, en halv mango og lidt frosne hindbær. Jeg skar frugten i mindre stykker.  Hvedemel, sukker og en smule salt og lidt vanille røres sammen og drysses over. Jeg brugte ca. trekvart dl hvedemel og samme mængde sukker til mine to glas. Glasset rystes lidt, så melblandingen blandes en smule med frugten.
En skive smør eller et par skefulde Kærgården, lægges ovenpå og glassene sættes ind i ovenen i vandbad ved 180 grader i ca. 50 min. Hold øje med de ikke bliver for brune. Kagen køles af og serveres med enten et par kugler is, flødeskum, græsk yoghurt eller hvad du nu kan lide for en creme. Jeg lavede en mascarponecreme af 1½ dl mascarpone og 1 dl creme fraiche som jeg rørte godt sammen og sødede med stevia. Mascarpone er italiensk flødeost. Jeg lagde låget på og anrettede cremen ovenpå og pyntede med et mynteblad.

Kagen smager rigtig godt. Den var sprød ovenpå imens frugten var cremet og lækker. Med låg på vil være kagen være rigtig nem at transportere til diverse arrangementer. Hver person i familien kan jo lave sin egen variant med den frugt, man hver især kan lide. Jeg tænker hvedemelet uden problemer kan erstattes af mandelmel og sukker af stevia eller anden sødemiddel, så kagen bliver LCHF egnet. Hvis man bruger mandelmel, kan det være sukker i kagen helt kan undværes. Det vil jeg prøve en dag og så skriver jeg en update.






Den originale opskrift finder du  her.

1 kommentar:

  1. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvarSlet