fredag den 5. december 2014

5. december. Vinterdiorama eller vinterlandskab.







Et diorama er en lille udstilling på lidt plads. De er dukket op alle vegne i år, men jeg har nu lavet dem tidligere;  ofte med rådyr i forskellige materialer, som jeg altid er på udkig efter. I år er det små vinterlandskaber, man ser og ofte med isbjørne. De er en nyfortolkning af de traditionelle nisselandskaber, som mange ikke rigtig synes passer ind i en moderne indretning. Specielt efter at ens børn er blevet store.
Kunsten er at finde små ting, der egner sig til et lille vinterlandskab. Det kan være en god idé at kigge i børnenes legetøj. Små træer i forskellige størrelser kan bla købes hos Søstrene Greene til billige penge. De mere kunstfærdige træer er lidt dyre. Man kan også bruge en grangren. Et lille hus, enten i papir eller skåret af en træklods, kunne også være fint at sætte ved. Det gælder om ikke at overgøre sit landskab, men alligevel få stemningen slået an.
Man kan lave sin diorama på mange forskellige ting. I en glaskrukke, på et fad, eller som jeg, på en birkskive, hvor toppen er malet hvid. Man kan også bruge en glaskugle. Jeg har nogle åbne kugler, der kan hænge, som er meget anvendelige at pynte.
Man kan købe kunstig sne, man kan bruge sukker eller salt. Det nyeste er, at indmaden i en libero-ble, grangiveligt skulle ligne snekrystaller, når de nulres og gøres lidt våde. Det har min svigerinde testet og det virker, siger hun.

Jeg håber du får lyst til at kreere dit eget lille vinterlandskab og bliver inspireret af billederne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar