torsdag den 25. september 2014

Rugbrødschips



Rugbrødschips er ikke noget nyt, men jeg har ikke prøvet at lave dem før, så da jeg forleden havde lidt rugbrød, som ikke var så spændende, kom jeg i tanke om at jeg kunne bruge det til chips. En googling efterlod mig med en opskrift om at skære brødet så tyndt som overhovedet som muligt, lægge det på bagepapir, sprinkle skiverne med olie og drysse med flagesalt, hvorefter de ristes i ovnen ved 200 grader til de er sprøde og tørre.
Jeg havde imidlertid på en blog, som jeg ikke lige kan navnet på, set en der i stedet havde skåret brødet i småstykker, lagt det i blød i lidt vand, så det fik øllebrødskonsistens og så spredt det meget tyndt ud på bagepapir. Jeg gjorde noget lignende. Jeg puttede blot mit brød i blenderen, tilsatte lidt vand og olie og blendede det godt, hvorefter jeg rullede det  meget tyndt ud imellem to stykker bagepapir, lidt ligesom når man laver knækbrød. Dryssede med salt ( helst flagesalt, men det havde jeg ikke lige hjemme) på noget af dejen, med lakridspulver på andet og den sidste del fik lidt revet chokolade.
I ovnen med pladen ved 180 grader i ca. 15 min eller til de er tørre og sprøde. Så snart man kan røre ved pladerne, så brækkes de i mindre stykker, afkøles og opbevares i en tætsluttende beholder.





Jeg lavede ikke så mange, men de smager godt til stænger af ost, til salaten eller bare som snack og er en god måde at få brugt rugbrød, der er blevet lidt kedeligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar