mandag den 25. august 2014

Pyntesyg skemad.


I Frankrig købte jeg nogle bøger på en tankstation. Den ene var en bog om mad, anrettet på små skeer af forskellig slags. Jeg har ikke helt fået oversat bogen for mig selv endnu, men blev vældig inspireret. Jeg har en del små skeer, købt i bl.a Thailand, men i Frankrig fandt vi disse procelænsskeer formet som en fisk.  De kom med hjem og her den anden dag gik jeg i køkkenet og tilberedte en tapaslignende menu til manden og jeg. Jeg beklager den svingende billedkvalitet men aftenlys er ikke det bedste til madbilleder.

Den ene " ske" var med et djævleæg. Djævleæg er egentlig bare et hårdkogt æg, skåret over, blommen vippes ud og røres med cremefraiche, mayonnaise eller hvad man nu synes. Smages til med krydderier efter behov, formes som en kugle og lægges forsigtigt tilbage i ægget. Jeg pyntede med rejer og agurkestrimler, lavet med et juliennejern. Lidt ekstra rejer blev serveret i et lille sort le Creuset krus. 




Den anden " ske" var parmaskinke rullet om en hvid asparges. Hertil en pind med en baby tomat, ostetern og en stykke agurk, skåret som en trekant. Det er et værre pillearbejde men sjovt.




I øvrigt bød menuen på bacondadler, små brød, pinde med ost og vandmelon samt lidt andre småting. Slow-food a la tapas er så hyggeligt en lørdag aften. Især når den ledsages af Asti og en god øl.

Man behøver ikke bruge sådanne serveringsskeer. Man kan tage sine almindelige skeer og få til at balancere på kanten af tallerkenen.
Jeg vil senere vise flere forslag til mad på pyntesyge skeer.

2 kommentarer:

  1. Det ser bare lækkert og imdbydende ud :) er vild med dine små fiskeskeer

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Aslaug. Det er sjovt at gøre lidt mere ud af anretningen en gang imellem. :-)

      Slet