tirsdag den 27. maj 2014

Rabarber i lange stængler. Tørrede rabarber.


Den tredje ting, jeg har lavet af mine rabarber, er tørrede rabarber. Jeg har skyllet rabarberstænglerne, skåret det røde fra og snittet dem i meget tynde strimler. Jo tyndere, du kan skære dem, jo kortere tørretid. De spredes ud på bagepapir og tørres i ovnen ved 60 grader, til de er så tørre at de nemt knækker. Det tager en nats tid, dvs 8 timer. Det kræver lidt strøm. Du kan også tørre dem i et luftigt, tørt og varmt sted, men så er det yderst vigtigt at skære dem meget tynde. Jeg tørrede dem i en fire timer, lod dem stå i ovnen til næste dag, hvor jeg så igen tørrede dem nogle timer i ovnen. Hvis man ved, man fx skal bage eller bruge sin ovn til tilberedning af aftensmaden, kan man jo udnytte det, så sparer man opvarmningen.


Efter tørring har stænglerne stadig en duft af rabarber. Man kan bruge dem til at pynte med, men man kan også knuse dem yderligere og så blande sin egen rabarberte. Jeg tog en rooiboste og blandede den med rabarberstykkerne.



I dag er der gået fem dage siden jeg blandede teen. Jeg prøvede at lave mig en kop te og kunne ane en mild smag af rabarber, så den får lov til at stå lidt længere endnu, men tror det ender med at blive en fin rabarberte.

Du kan se de andre indlæg med rabarber lige her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar