fredag den 23. maj 2014

Rabarber i lange stængler. Rabarbersuppe.


Dagens rabarberret er rabarbersuppe. Det er vel egentlig bare en tyndere udgave af rabarbergrød, men med en anden smagsgiver og tilbehør.

Opskriften kommer her:
Rens 500 g rabarber og skær dem i små stykker. Put dem i en gryde, tilsæt to dl vand og kog rabarberne møre og helt bløde. Mange opskrifter har mere vand i, men jeg synes suppen virkeligs skal smage af rabarber.
Si saften fra i en sigte. Hvis du vil have lidt af saftkødet med, så mos rabarberne i en sigte.
Tilsæt 1½ til 2 dl sukker, alt efter hvor sød, du kan lide det. Tilsæt dernæst 1 spsk revet ingefær og korn fra en vaniljestang. Varm op under omrøring. Jævn suppen med kartoffelmelis. Den skal have suppekonsistens, så pas på den ikke bliver for tyk. Afkøl suppen helt. Den skal være dejlig kold.
Server suppen i et glas eller en lille glasskål ,fint anrettet på en tallerken med et lille stykke kage eller en mandelbiscotti og yoghurt naturel med lidt sukker og vanilje ved siden af. Pynt med mynte eller citronmelisse. lidt revet ingefær og en strimmel lakridssirup.
Velbekomme.




Tror ingefær sammen med vanilje og lakrids har de smagsnuacer, der spiller rigtig godt sammen med rabarber. Ingefær er jeg ihvertfald ikke færdig med at eksperimentere med.
Du kan læse de andre indlæg i rabarberserien her

2 kommentarer:

  1. Så har jeg fået serien læst - bagfra :-) (Men det blev det jo ikke mindre lækkert og inspirerende af....) Min hofret denne rabarbersæson har været en blendet rabarberkompot ovenpå skyr. Evt. drysset med lidt lakridsgranulat Uuhhhmmm.... En dag ristede jeg et stykke rugbrød "hårdt" smuldrede det henover skyr/rabarber og toppede herligheden med lakrids granulat. (dét blev min frokost da jeg ikke havde lyst til pålæg, men gerne ville spise et stykke rugbrød :-) ) Sundt, men føltes næsten som en dessert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det lyder som lækkert med den frokost. Og så med lakrids. Elsker jo også lakrids. :-)
      Tak fordi du brugte tid på at læse min lille rabarberserie.

      Slet