søndag den 13. april 2014

Min tante blev 98 år.

                                                            Bårebuketten, jeg havde med.

Min tante blev begravet lørdag. Tænk sig, hun blev 98 år gammel. Hun har levet et godt og langt liv, tror jeg og boede i sit eget hjem lige til det sidste. Hvor godt et liv ,med de sorger og glæder, et godt liv nu engang byder os alle, blev understreget ved de mange mindetaler, der var.

Jeg har ikke haft så meget kontakt til min tante de sidste mange år. Hendes mand var min fars bror og siden min far døde for mange år siden ( jeg var kun 15) så gled kontakten til den del af familien ud uden at nogen egentlig har villet det. Indtil for tre år siden. Da var der nogle, som tog initiativ til en fætter-kusine fest. Siden festen har jeg fået genetableret kontakten til mine fætre og kusiner og flere af dem var med til vores sølvbryllup og det var rigtig dejligt. Meget kan man sige om facebook, men til at følge med i mine fætre og kusiners liv og omvendt, når vi nu ikke mødes så tit, er det genialt. Derfor var jeg glad for at kunne tage til begravelsen idag. At der så var lidt forhindringer på min vej, er en helt anden sag, men jeg kom til Tyregod Kirke og bagefter til mindesamværet.


Min farmor og farfar stammer fra Mors. Farfar arbejdede på Morsø Jernstøberi, og den dag i dag har jeg et par små morsøgryder fra dengang. Da vi var børn, brugte vi dem til at lege køkkenleg. Vi skruede op for radiatorerne, stjal smør og kartofler i køkkenet og så forsøgte vi at stege kartoflerne. Noget af et energispild, men det tænkte vi jo ikke rigtig på.

Sammen med min søster var jeg ofte på ferie hos min onkel og tante i Tyregod, hvor de havde et husmandssted. Jeg husker brændekomfuret i køkkenet. Det var dejlig lunt at komme i køkkenet om morgenen, når der var tændt op og lavet kaffe i madam blå. Ikke at jeg drak kaffe, men duften og varmen var skøn. Når vi var der, hjalp vi til på gården. Dog var det ikke meningen at hønsene skulle lukkes ud om aftenen. Det havde min søster og jeg bare lige glemt.
På den anden side af vejen, gik deres køer og den ene tyr. En dag skulle vi hjælpe med at få kreaturerne ind, og det gik helt fint, lige indtil tyren begyndte at løbe efter os. Så kan det nok ellers være, vi fik benene på nakken. Tante og onkel havde selv fire børn, men de var en del ældre end os. Der var 15 års forskel på min mor og far, og da min mor først blev gravid med min storebror, da hun var 26, er alle mine fætre og kusiner en del ældre end os. Jeg husker ferierne i Tyregod med glæde ligesom jeg husker ferierne hos min faster i Odense med glæde. Jeg kan derfor ærgre mig over, at der skulle gå så mange år inden kontakten igen blev etableret. Jeg vil virkelig forsøge at holde kontakten med min fars familie bla. ved at være med til at arrangere endnu et fætter-kusine arrangement.

                 Min farmor og farfar til deres guldbryllup. Det var længe før jeg blev født.

                                                                     Min far.

                                                                        Min mor

    Min tante og farbror samt mine kusiner og fætre i Tyregod. Billedet er fra engang i 50´erne, tror jeg.

Familien på min fars side har nogle meget karakteristiske træk, så ind imellem kan det virkelig være svært at se forskel på brødrene, når jeg kigger i de gamle familiealbum. Disse træk er gået videre til mine børn og da jeg var til mindesamværet idag, kunne man forholdsvis nemt pege ud, hvem der hørte til hvilken gren af familien.

Trods den lidt sørgelige anledning, var det dejligt at se mine fætre og kusiner idag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar