lørdag den 29. marts 2014

Frø fra Thailand og en potmaker i funktion.


I Thailand købte jeg nogle frø. En chili, som hedder Bird Chili og nogle græskar, som jeg ikke har set herhjemme. I dag ville jeg gerne så dem, og kom i tanke om den potmaker, jeg købte billigt i slutningen af havesæsonnen sidste år.


Med potmakeren kan man lave billige papirspotter til at så i. Fidusen er, at du senere hen bare kan plante potten ud i jorden, hvor papiret så komposterer sig selv. Hvis man vel og mærke bruger papir, uden glitter, farve osv. Det mest almindelige er at bruge avispapir, men da jeg skal have potterne til at stå i stuen, valgte jeg brun indpakningspapir, som jeg har en del tilovers af fra vores sølvbryllup sidste år.
Det er forholdsvis nemt at lave potterne. Man klipper nogle strimler papir, ca 10x30 cm. Bruger du avispapir lægges det dobbelt. Da det brune papir er lidt kraftigere, klippede jeg bare et lag. Så ruller du papiret om potmakeren, husk der skal være ca 3 cm til bunden, bukker enden om, som om du lukker en pakke og så trykkes den ned i potmakeren. Herefter tages potten af.



Jeg har set at man også bare kan bruge en flaske, men fidusen med potmakeren, er at der ligesom er en fordybning i bunden, som gør bunden lidt mere holdbar.

Så er det bare at fylde jord i potterne, så frøene og vande.


Frøene skal stå varmt og lyst for at spire, så mine står i vindueskarmen i stuen. Derfor har jeg også sat potterne i en zinkbeholder. Det er lidt pænere. Jeg aner ikke hvor stærk denne chili er, det må komme an på en smagsprøve.



Jeg har også taget nogle frøstande fra nogle palmer med hjem. Frøene har jeg taget ud af frøstanden og sået i nogle potter. De tager nok lang tid om at spire. Måske lykkedes det, måske ikke, men det er sjovt at prøve. Frøene på det øverste billede var godt pakket ind i noget klistret stads. Det er nok for at frøet skal sidde fast i fuglens næb og på den måde blive spredt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar