lørdag den 2. november 2013

Allehelgens søndag; en dag til at mindes.

I morgen er det Allehelgens søndag. Den falder altid den første søndag i november. Dagen er en anledning til at mindes dem, der gik bort i det forgangne år. Detn giver også mulighed for at takke dem, for det liv, vi har levet sammen og i det hele taget sende dem en ekstra tanke denne dag.
Mange kirker markerer dagen med en Allehelgensgudstjeneste, hvor der tændes lys og de afdødes navne læses op.
Min mor døde i februar i år og min svigermor i maj, så i morgen bliver en mindedag, hvor vi tager til gudstjeneste, sætter en blomst eller en krans og tænder lys for dem. I Christianskirken i Fredericia er min mor begravet. Vi tager ind til gudstjeneste, lægger et hjerte på hendes grav og tænder et lys.




Hjertet bandt jeg idag af stedsegrønt fra et thujatræ, der skulle beskæres. Metalhjertet er fra  en gammel rosenespalier, som ikke kunne mere. Jeg skar alle hjerterne fri og gemte dem. Seks styk var der og de bliver brugt igen og igen.

Synes hjertet blev rigtig fint og glæder mig til at lægge det på min mors grav. Til min svigermor har jeg bundet en buket.

Christianskirken er forøvrigt den kirke, hvor Bjørn Nørgaard har kreeret de flotteste mosaikker. Man keder sig ikke i den kirke, for der er altid noget at kigge på.
I det tidlige forår fik jeg adgang til kirken en tidlig morgen og fik set og fotograferet de smukke mosaikker i det tidlige morgensol, hvor alle mosaikker blev genspejlet i rummet. I får en smagsprøve her og så må jeg hellere få gjort alvor af en fotoreportage fra kirken, der er meget smuk.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar