lørdag den 13. juli 2013

Rosenvand.


Det første, jeg lavede af roserne, var rosenvand.
Opskriften er fra Nina Ewalds bog.

300 g rosenblade
2 l demineraliseret vand ( en liter koster 8 kr. Bilka)

Når man plukker bladene, kan man sagtens tage de fuldt udsprungne og dem der er lige ved at falde. De må bare ikke være visne. Du kan fryse rosenbladene, da det måske kan være svært at samle nok på en gang.
Jeg stødte mine rosenblade ganske let i morteren og puttede dem så i et stort syltetøjsglas. Glasset stilles mørkt og køligt, men ikke  i køleskab. Afhængig af farven på rosenbladene, farves vandet rødt. Lad bladene trække i to-tre dage, og filtrer så saften fra, Hældes på flasker og stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et par uger. Kan også fryses for længere holdbarhed. Der kan man hælde saften i en bradepande, fryse det og så efterfølgende brække blokken i passende stykker. Så kan man tage den mængde op som man skal bruge. Rosenvand kan bruges som ingrediens i fx kager, rosévin og rosensukker, Eller bare til at sprede velduft.




Som I kan se, så blev mit rosenvand ikke så rødt, da jeg valgte at bruge både hvide, gule, pink og røde rosenblade, men duften fejler ikke noget.

Du kan se præsentationen af mine roser her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar