tirsdag den 18. juni 2013

Fjäriler, schmetterling, mariposa, butterfly, eller papillon

Overskriften betyder sommerfugl på svensk, tysk, spansk, engelsk og fransk. Lutter poetiske ord. . Papillon forbinder jeg med filmen fra 1973 med Dustin Hoffmann og Steve McQueen. Den er lidt barsk, synes jeg. Fjäriler er min favorit. Det lyder bare så fint.
Da jeg kom hjem i går og gik min havevandring, havde netop sommerfuglene i skarp konkurrence med brumbassen, travlt med at samle nektar i min hestemynte. Ligesom det kan fornemmes helt meditativt at kigge på fugle, således har jeg det også med at betragte sommerfuglens fine sværmeri. Sommerfuglens symmetri tiltaler mig også.







Sommerfuglen, der sværmer rundt i haven lige nu, er Nældens takvinge. Prøv at læg mærke til at den ene sommerfugl faktisk mangler det halve af sin vinge. Det betyder åbenbart ingenting. Da vi var børn fik vi altid at vide, vi ikke måtte røre sommerfuglens vinger, for så mistede den sit sommerfuglestøv eller rettere skæl, og kunne ikke flyve. Det er dog en skrøne, men når den mister sit støv, kan den ikke opsuge så megen varme og kan også blive lidt mat i farverne. 

Man kan finde en glimrende guide til at lære sommerfuglene at kende lige her på Naturguiden. Der opdagede jeg også at Galathea, som det berømte dansk ekspeditionsskib hed, faktisk er navnet på en sommerfugl.

Nu må jeg på udkig i haven og se hvor mange forskellige sommerfugle, vi har. Man kan anlægge en sommerfuglevenlig have ved at plante blomster, der tiltrækker dem. I min have har jeg sommerfulgebusken, lavendler, havemynten, sct. Hans urten, kugletidsel, og konvalbusken, der alle tiltrækker sommerfuglen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar