mandag den 18. marts 2013

Lakridsmarengs.

Der var et par pasteuriserede æggehvider i køleskabet, der snart skulle bruges, og da jeg alligevel havde planer om at prøve at bage lakridsmarangs, så det blev lige idag.

Opskriften er som følger:

2 pasteuriserede æggehvider,
100 g sukker,
1 pænt stor spiseske lakridspulver, 
1 tsk vanilliesukker eller et par vrid med vanilietvisteren,
lakridsflager efter smag.

Pisk æggehviderne meget stive,  bland lakridspulveret i sukkeret og fordel det godt, tilsæt sukkeret lidt efter lidt og pisk igen til marengsmassen er sej.

På en bageplade med bagepapir lægges så store klatter, som man nu synes. Skal det være pænt, kan man bruge en sprøjtepose med tylle til at lave flotte swirls. Dette var bare en prøve, så det blev den hurtige løsning. Drys lakridsflagerne over. I den sidste del af dejen, rørte jeg lakridsflagerne i. Det fungerere bedre hvis man ikke bryder sig om at de nærmest smelter, når de drysses ovenpå. Bages i varmluftsovn ved 175 grader til de er tørre udenpå, men samtidig tyggegummiagtige inden i. Det er lidt svært at sætte tid på, men prøv med en lille portion først. De første var små og fik lidt for meget.




Netto og Fakta har ofte lakridsrodspulver på tilbud. Dr. Oetkers vaniljetvister kan fx fåes i Føtex. Mange sværger til Johan Bülows lakridspulver, den er også god.


 Flagerne har jeg købt i Tiger.


Voila, lakridsmarengs, eller kyskager, som de hed, da jeg var barn.

Vi har sølvbryllup til august og havde tænkt desserten skulle være en is-buffét. Der skal bestemt også være lakridsmarengs. Måske også lavendelmarengs, som jeg vil prøve en anden dag. Jeg har noget lavendelsukker, som jeg lavede sidste sommer. Det kan du se her. Tror det vil smage godt i en omgang marengs. Hvad tror du?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar