søndag den 3. februar 2013

Søndag var.......brunkål

Søndag var brunkål med røget flæsk og medister, præcis som min mor havde ønsket sig.



Vi brugte Camilla Plums opskrift fra programmet Den sorte Gryde.

Brunkål til fire personer.

100 gram sukker smeltes langsomt og tre spsk. smør tilsættes. Et fintsnittet hvidkålshovede brunes heri, godt og længe, så det får en flot farve. 2 spsk salt, en tsk peber, to laurbærblade, en smule allehånde og lidt timian  tilsættes. Tre dl vand tilsættes og kødet puttes i og pakkes godt ned i hvidkålen. Man kan vælge kogeflæsk, medister, røget spæk/bacon, kålpølser osv. Lad det simre godt halvanden time ,til det er godt mørt og al vandet er kogt væk. Det er rigtig godt at lave det dagen før og så varme det op. Det bliver retten bare bedre af.

Min mor fortalte, hun plejede at jævne det væske, der evt er tilbage, såfremt man ikke koger brunkålen helt "tør". Vi fik hjemmebragt rugbrød, sennep og en god mørk øl til.

Brunkålen smagte af husmandskost, solidt og gedignt og lige til at prutte af. :-) Godt jeg har fri i morgen
 
 
Fordi min mor er glad for katten, fik den lov til at komme ind i stuen. Den bor ellers i garagen, fordi jeg faktisk ikke kan tåle den.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar