torsdag den 21. februar 2013

Baby Jane, en boganmeldelse

I modsætning til denne bog, som jeg anmeldte forleden dag, så er Sofi Oksanen´s Baby Jane en anderledes rå, pågående og insisterende bog.

"Hun havde raget hen over diskene på såvel nuværende som allerede forsvundne homobarer og havde oversmurt dem skiftevis med væltede fadøl, sig eget bræk eller en næsvis lille betonlebbes næseblod.". Sådan står der på første side og så er tonen ligesom slået an.

Bogen handler om de to unge  lesbiske kvinder Piri og en unavngiven hovedperson. De mødes i Helsinkis natlige homomiljø og tiltrækkes af hinanden. De lider begge af depressioner, og er således nogle vingeskudte personligheder, der tilsyneladende ikke har kontakt til noget familie.  De finder sammen, men hurtigt afsløres det at magtfordelingen i forholdet er skrøbelig. Hvem er afhængig af hvem, kan man spørge? Det viser sig efterhånden at Piri, hvis stemme kan smøre enhver ind i mælk og honning, er alvorlig hæmmet af en panikangst og faktisk dårligt tåler  at komme frem i dagslys. Ind imellem går de i byen om natten, men ellers forskanser hun sig i sin lejlighed med sorte plasticsække for vinduerne.
Hvad lever de så af? I begyndelsen går hovedpersonen til nogle forelæsninger, men for at have penge nok, opfinder de en kvinde, Susanna, som driver et postordrefirma, der handler med effekter som brugte kvindetrusser, højhælede sko, strømpebukser, bind osv.  De mest mærkværdige effekter, der tilsyneladende kan tilfredstille nogle mænds  afvigende seksuelle behov.

Der er gang i forretningen, men også den forretningsmæssige relation tærer på magfordelingen på forholdet. Der sker nogle forfærdelige ting undervejs og da der så også viser sig en kvinde fra Piris fortid, ramler det hele, og hovedpersonen vælger at simulere at være til mænd, tager en rolle på sig og flytter ind hos en velhavende mand, Joonathan. Lange karbade og dyre foryngrende cremer bliver hendes flugt, og arrangementet fungerer, selv om hun er ved at falde i et par gange.

Hovedpersonen er dog stadig afhængig af kontakten til Piri og da Piri ringer for at få indfriet et gammel løfte, springer hun til, men det hele ender fatalt.

Bogens titel refererer til den amerikanske psykologiske thriller fra 1962 ’Whatever happened to Baby Jane’ - hvorfor den gør det, må man selv læse sig til.

Sofi Oksanen er født i 1977 og er halvt estisk og halvt finsk. ’Baby Jane’ er hendes tredje bog på dansk, efter hun slog igennem internationalt med ’Renselse’ i 2010. Renselse læste vi i læsekredsen på arbejdet sidste år og jeg fornemmer, Sofi kredser om de samme temaer i alle sine tre bøger. Sårede og skadede kvinder i barske miljøer, som beskrives nøgternt og kynisk. Netop dette gør at man fornemmer en indsigt og en "kærlighed" i fortællingerne om disse kvinder. Sofi Oksanens tredje bog, der også er udgivet på dansk, hedder Stalins køer og handler om spiseforstyrrelse. Den har jeg dog stadig til gode.

Du skal læse Baby Jane, hvis du er til anderledes kvindeportrætter, kan lide et råt, men righoldigt sprog, søger indsigt i forskellige psykologiske forstyrrelser, søger litteratur fra et andet nordisk land, der ikke ligner alle andre eller vil læse en anderledes bog af høj litterær kvalitet.
Baby Jane er fra 2005, på dansk i 2012 og udgivet på Rosinante.

Du kan læse mere om Sofi Oksanen her.