lørdag den 21. januar 2012

At være nær sig selv eller at være nærværende.

Forleden dag var jeg inde i byen. Da jeg kom ud af en butik, antastede en pæn dame mig med spørgsmålet: Må jeg spørge dig om noget? Min hurtige scanning af situationen fik mig til at svare, Åh nej, jeg har lidt travlt! Jeg skulle lige til at vende mig om for at gå, da jeg blev lidt mere nærværende og pludselig så damen i et andet lys. Undskyld, sagde jeg, hvad var det, du ville spørge om. Opdagede så også lige manden, der stod et par meter fra hende. Ja, du troede vist, hun ville sælge dig noget, sagde manden og det var præcis, det jeg troede. En gang imellem er gågaden fyldt med folk fra el-selskaber, forsikringsselskaber og forskellige foreninger og jeg orkede bare ikke lige at tale med sådan en.

Damen fremførte sit spørgsmål. Hun ville bare spørge til en bestemt butik. Hun fik et svar og jeg undskyldte for min første afvisning. Jeg var faktisk ret flov.

Sådan kan det gå, når man ikke er nærværende, men har sine tanker et helt andet sted.


At være nærværende er befordrende for en god relation og kontakt til sine medmennesker. Vi kan alle have mange tanker i hovedet eller tænke mere på det næste vi skal, end at være der, hvor vi er lige nu. Børn er ret gode til at opdage når voksne er fraværende.

Der er jo som sådan ikke noget galt i at være fraværende. Det kan være en måde at beskytte sig selv på. I en relation og for at have sig selv med i sit liv, kan det være en god idé at arbejde på at være nærværende. Man kan beslutte sig for at være mere nærværende, at ville have fokus på det, vi gør lige nu. Bare det at sige det højt, nu er jeg her og nu er jeg nærværende, hjælper.

Jeg har læst en bog, Nærvær og pause. I den er der flere øvelser og forslag til at skabe mere nærvær i livet. Med bogen følger en cd, med musik og øvelser.

                                        Billedet er lånt på forlaget hjemmeside.

Bogen er skrevet af Anne Windfeldt og kan købes
her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar